Videók

IndaFotó képek

Most...

Honnan olvasnak

Látogatóim

free counters

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Friss topikok

2009.12.16. 21:59 tibor.hajdu

Császárzsemle, a leggyorsabb péksütemény recept

Gyűjtöm a Holló és Társa kiadó gondozásában megjelenő Könnyen, gyorsan, finomat könyvecskéket. (meg az Ízvarázs füzeteket is, de ez most nem tartozik ide) Ha főzős magazint támad kedvem olvasgatni, akkor én bizony inkább egy ilyet veszek helyette. Sok remek ötlet van bennük és meglepő módon nagyon sok recept belőle változtatások nélkül is kiválóan működik, ami néhány méregdrága szakácskönyvemről  például nem mondható el.

A Kenyérsütés otthon könyvecskét már elég régen kidekoráltam színes jelölő cédulákkal, de eddig még nem sütöttem meg semmit belőle. Az elhatározás pedig megvolt.

Aztán megint elszámoltam magam pékárú dolgában, és itt álltunk reggel péksütemény nélkül. Ebben a könyvben pedig van egy villámgyors császárzsömle recept.

Itt el kell mondanom, hogy a kelt tészták terén elég ortodox nézeteket vallok, képtelen vagyok valamit nem kidagasztani vagy nem kétszer keleszteni. Most is komoly önuralom kellett hozzá, hogy kövessem a recept utasításait és végig szkeptikus voltam a végeredményt illetően, de azt kell mondjam, ez a recept remekül működik! Amilyen egyszerű elkészíteni, legalább annyira finom! Nem állítom, hogy ezentúl le fogok szokni a hagyományos dagasztásról, kelesztésről, de ez a recept gyors megoldásnak tökéletes.

Az eredeti leírásban egy tojás szerepel, de én először fél adagot készítettem belőle, szintén egy tojással, és az finomabb lett, mint a könyvben szereplő recept szerint készült változat. Lehet persze egy tojással is készíteni, úgy jobban hasonlít a (jobb) pékségekben kapható császárzsömlékhez, de a nyers tészta úgy elég kemény, nehezebb dagasztani, formázni, és számunkra a végeredmény is kevésbé volt ízletes.

12 darab zsemle

50 dkg simaliszt, 2,5 dl tej, 2 tojás, 2 dkg friss élesztő, 2 tk méz, 1 tk só

Az élesztőt elmorzsolom a liszttel, hozzáadom a tejet, mézet, sót, a tojások fehérjét és alaposan kidolgozom. Közepesen kemény, rugalmas tésztát kell kapnunk, és addig gyúrni, dagasztani, amíg a felszíne sima nem lesz és könnyen elválik a kezünktől. Mivel én kézzel gyúrtam, a tejet sem melegítettem meg hozzá, a dagasztás végére kézmeleg lett az egész tészta. Ha géppel dagasztjuk, akkor érdemes kicsit meglangyosítani hozzá a tejet.

A tésztát 12 egyenlő adagra osztottam, majd kevés liszttel megszórva gombócokat formáztam belőlük. Sütőpapírral bélelt tepsibe kerültek, a tetejüket éles késsel kereszt alakban jó mélyen bevágtam.Vízzel bepermeteztem a tetejüket, ez nem szükséges, ehelyett le lehet takarni a tepsit egy konyharuhával is.

Fél órára félretettem őket pihenni meleg helyre, ez nálam a gáztűzhely teteje. A fél óra leteltével a zsömlék nálam a duplájukra nőttek.

A sütőt előmelegítettem a maximális hőfokra.

A tojások sárgáját 1 evőkanálnyi vízzel felhabosítottam, majd sütés előtt ecsettel lekentem a zsömlék tetejét.

A hőfokot a sütés kezdetén 240°C fokra állítottam (gázsütő!), a zsömléket 18-20 percig sütöttem, amíg a tetejük aranyszínű nem lett.

Rácsra szedve hűtöttem ki.

Azt nem tudom, másnaposan milyen lehet, de frissen isteni.

A formázásnál nem muszáj ragaszkodni a zsemle alakhoz, azt hiszem, ezentúl én is inkább kifliket, stanglikat készítek belőle.

Forrás: flat-cat.hu


A szerző kommentje a recepthez:

Ezt a receptet kipróbáltam. Valamiért csak 10 zsemle lett belőle azok is mintha kisebbek lennének a megszokottnál. Sajnos nekem nem nőtt a duplájára, pedig mindent úgy csináltam ahogyan le volt írva. Először a kisszobában pihentettem úgy 30 percig itt 5-6 fokkal melegebb van mint máshol. Mivel a kívánt eredmény nem jött a fél óra letelte után, még egy kicsit pihentettem én is a gáztűzhelyen (be volt kapcsolva a sütő és 240 fokon ment) kb újabb 30 percet.  Valamit biztosan elrontottam csak tudnám, hogy mit. Ízileg egy picit sűrűbb az állaga mint a boltinak, és sajnos sótlan lett. Úgy látszik az én álltalam használt sóbol több kell bele.

Találtam egy másik receptet is legközelebb azt fogom kipróbálni.

tibor.hajdu

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://tiborhajdu.blog.hu/api/trackback/id/tr671603272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása